SEO – Forstå din målgruppe ved hjælp af søgeord
SEO er en kompliceret affære, der indeholder så mange forskellige dele, at det er nærmest umuligt at klare på egen hånd – du har brug for en ekspert. Men det er nemmere at hente hjælp udefra, når du selv ved, hvad det drejer sig om.
Søgemaskineoptimering er en omstændelig proces, der indebærer flere forskellige ting. I dag tager vi et kig på søgeordsanalyser og søgeadfærd – forstår du dine kunder, bliver det nemlig lettere at fange dem ind.
Men hvordan fungerer søgeord (eller keywords som de også kaldes)?
Forklaringen er enkel og alligevel kompliceret: Hver gang du søger på Google, gemmer søgemaskinen din søgning i en database, hvor de klassificeres inden for forskellige kategorier, hvor de primære er søgeord eller hele sætninger, der søges på (søgefraser).
Lav en søgeordsanalyse
Vil du findes af dine kunder, er det essentielt, at du forstår, hvad de søger på, og det finder du kun ud af, hvis du laver en såkaldt søgeordsanalyse.
Vi har samlet en miniguide til dig, der vil i gang på egen hånd:
1) Brainstorm over de ord, du forestiller dig, dine kunder bruger, når de skal finde dine produkter.
2) Gennemgå dine statistikker fra AdWords og se, hvilke søgeord og -sætninger, der har trukket klik og konverteringer.
3) Brug Search Console til at se, hvilke søgeord folk oftest bruger, når de finder din side.
4) Find et søgeordsværktøj på nettet, du kan bruge til at grave endnu dybere ned i emnet.
Det lyder umiddelbart ganske enkelt, men i virkeligheden er det ret svært, og det kræver et stort indblik i branchen. Har du brug for SEO i København eller en anden del af landet, kan det derfor være en god idé at søge professionel assistance. Alternativt ender du måske med at vælge en række søgeord, der ikke bruges nok, og så får du ikke de konverteringer, du håber på.